Tietoa etävastaanotoista

Etävastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan hoitaminen ja hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin ammattilaisen ja asiakkaan kahdenkeskeisiin keskusteluihin.

Käsi tietokoneen näppäimistöllä

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen etävastaanottopalvelut on suunnattu hyvinvointialueen asiakkaille ja asiakkaan kanssa tulee olla potilas- tai asiakassuhde. Etävastaanotto toteutuu ajanvarauksella asiakkaan kanssa sovitusti ja asiakas saa tietoa etävastaanoton käytännöistä hoitavasta yksiköstä. Etävastaanotot soveltuvat voinnin seurantaan ja kontrollikäynneille.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella etävastaanotot järjestetään hyödyntäen OmaEP-digipalvelu ja Teams-ohjelmia. Tunnistautumisessa käytetään vahvaa tunnustautumista mahdollisten tietoturvariskien minimoimiseksi. Palvelunaikaisia etävälitteisiä videokeskusteluita ei tallenneta.

Kun etävastaanotto järjestetään OmaEP-digipalvelua hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle  osoitteessa www.omaep.fi tai puhelimen OmaEP-sovelluksella.  Vastaanoton aikana voit käydä keskustelua ammattilaisen kanssa (chat/viestikentässä).

Mikäli haluat kokeilla laitteesi etävastaanotolla toimivuuden käytä alla olevaa testityökalua.

Etävastaanoton testityökalu

Etävastaanotto-ohje (pdf)

Chat- ja etävastaanoton tietosuojaselosteen sekä käyttöehdot löydät täältä.

Kun etävastaanotto järjestetään erityisestä syystä Teams-ohjelmaa hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle turvasähköpostilla lähetetystä linkistä.  Teams-ohjelmalla järjestetyn etävastaanoton aikana ei tule lainkaan käyttää kirjallisen keskustelun toimintoa (chat/viestikenttä).

Ohjeita päivitetään.