Tietoa etävastaanotoista
Etävastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan hoitaminen ja hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin ammattilaisen ja asiakkaan kahdenkeskeisiin keskusteluihin.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen etävastaanottopalvelut on suunnattu hyvinvointialueen asiakkaille ja asiakkaan kanssa tulee olla potilas- tai asiakassuhde. Etävastaanotto toteutuu ajanvarauksella asiakkaan kanssa sovitusti ja asiakas saa tietoa etävastaanoton käytännöistä hoitavasta yksiköstä. Etävastaanotot soveltuvat voinnin seurantaan ja kontrollikäynneille.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella etävastaanotot järjestetään hyödyntäen Teams- ja OmaEP- digipalvelun ohjelmia. Tunnistautumisessa käytetään vahvaa tunnustautumista mahdollisten tietoturvariskien minimoimiseksi. Palvelunaikaisia etävälitteisiä videokeskusteluita ei tallenneta.
Kun etävastaanotto järjestetään Teams-ohjelmaa hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle turvasähköpostilla lähetetystä linkistä. Teams-ohjelmalla järjestetyn etävastaanoton aikana ei tule lainkaan käyttää kirjallisen keskustelun toimintoa (chat/viestikenttä).
Kun etävastaanotto järjestetään OmaEP-digipalvelua hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle osoitteessa www.omaep.fi tai puhelimen OmaEP-sovelluksella. Vastaanoton aikana voit käydä keskustelua ammattilaisen kanssa (chat/viestikentässä).
Mikäli haluat kokeilla laitteesi etävastaanotolla toimivuuden käytä alla olevaa testityökalua.
Chat- ja etävastaanoton tietosuojaselosteen sekä käyttöehdot löydät täältä.
Alta löydät etävastaanottoihin liittyvät ohjeet PDF-tiedostoina.
Etävastaanoton tietosuoja HYVAEP (pdf)
Teams liittyminen etävastaanottoon tietokoneella kansalainen (pdf)
Teams liittyminen etävastaanottoon mobiililaitteella kansalainen (pdf)