Ikäihmisten asiakasohjauspalvelut
Ikääntyville suunnatusta palveluohjauksesta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista asuinalueellasi.
Ikäihmisten neuvonta- ja ohjauspalvelu
Ikäihmisten asiakasohjaukseen kuuluu ensivaiheessa matalan kynnyksen neuvonta- ja ohjauspalvelu, jossa sinut kohdataan yksilöllisesti. Ole yhteydessä hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasohjausyksiköiden neuvontaan ja ohjaukseen, jos olet huolissasi omasta tai läheisesi kotona pärjäämisestä. Voit myös olla yhteydessä, jos tarvitset tietoa kotona asumista tukevista palveluista tai etuuksista. Asiakasohjaajilta saat tietoa ja tarvittaessa tukea palveluiden valintaan liittyen.
Ikäihmisten palveluiden asiakasohjaajat tavoitat 7.1.2025 alkaen myös chat-palvelun kautta arkisin ma-to klo 12–14. Palvelu on maksuton ja palvelee koko hyvinvointialueen laajuisesti. Pääset asioimaan chat-palveluissamme osoitteesta www.omaep.fi tai lataamalla OmaEP sovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta. Asiakasohjaajien kanssa voit asioida myös anonyymisti, ilman vahvaa tunnistautumista. Anonyymiin asiointiin pääset osoitteessa www.omaep.fi klikkaamalla etusivun oikeasta laidasta Konsti kuvaketta ja valitsemalla ”Anonyymi asiointi”.
Ikäihmisten palvelutarpeen arviointi
Mikäli neuvonta- ja ohjauspalvelun asiakasohjaaja havaitsee tarvetta palvelutarpeesi laajemmalle selvittämiselle, kanssasi sovitaan asiakasohjaajan yhteydenotosta ja palvelutarpeen arvioinnista. Palvelutarpeen arvioinnit toteutetaan pääsääntöisesti kotikäynteinä.
Palvelutarpeen arvioinnin tarkoituksena on arvioida tuen ja palveluiden kuten kotihoitopalveluiden tai omaishoidon tuen palveluiden tarvetta. Palvelutarpeen arvioinnissa käytetään ikäihmisten palveluissa RAI-toimintakykymittaria. Arvioinnin yhteydessä sinulle tarjotaan tietoa palveluista ja opastetaan niiden hakemisessa. Arviointia voit pyytää itse tai pyynnön voi tehdä myös joku läheisistäsi.
Alueen asiakasohjausyksiköissä tehdään ikääntyneiden palveluihin liittyvät päätökset kartoituksen jälkeen. Päätökset voivat liittyä esimerkiksi kotihoidon palveluihin, omaishoidon tukeen tai asumispalveluihin. Palvelu on luottamuksellista ja maksutonta.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (huoli-ilmoitus)
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen -lomakkeella voit tehdä ilmoituksen täysi-ikäisestä (iäkkäästä) henkilöstä, jonka hyvinvointi aiheuttaa sinulle huolta ja mikäli ilmoitukseen on kyseisen henkilön suostumus.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen (Omapalvelu)
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta -lomakkeella voit tehdä ilmoituksen täysi-ikäisestä (iäkkäästä) henkilöstä, jonka hyvinvointi aiheuttaa sinulle huolta, ja joka ei arviosi mukaan kykene hankkimaan itselleen apua tai ei ymmärrä omaa avuntarvettaan. Huomioithan, että jos teet ilmoituksen yksityishenkilönä, voit tehdä ilmoituksen joko omalla nimellä tai nimettömänä. Mikäli ilmoitat nimesi, asianosaisella eli ilmoituksen kohteella on oikeus saada nimesi tietoonsa. Pääsääntöisesti ilmoituksen tekevät viranomaiset. Ammattihenkilönä et voi tehdä ilmoitusta nimettömänä perustuen vanhuspalvelulakiin 25§ ja sosiaalihuoltolakiin 35§.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Omapalvelu)
Hätätilanteessa soita 112. Välitöntä apua tarvittaessa ota yhteys sosiaalipäivystykseen.
Yhteystiedot
Toimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Voit varata, siirtää ja perua ajan ikääntyvien (noin yli 65-vuotiaiden) terveystarkastukseen sekä hoidon ohjaukseen ja neuvontaan.
Digitaalinen ajanvaraus, IkäpysäkkiChat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, Ikäkeskus Seinäjoki
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
Asiakasohjaus
+358 64166606
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Toimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Voit varata, siirtää ja perua ajan ikääntyvien (noin yli 65-vuotiaiden) terveystarkastukseen sekä hoidon ohjaukseen ja neuvontaan.
Digitaalinen ajanvaraus, IkäpysäkkiChat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Ikäihmisten asiakasohjaus, Lapua
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
Sähköpostiosoite: lapua.palveluohjaus@hyvaep.fi
+358 62307550
Soittoajat
Soittoaika arkisin
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, Ikäkeskus Seinäjoki
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
Asiakasohjaus
+358 64166606
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Toimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, eteläinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
-
llky.ikaluotsi@hyvaep.fi, jik.asiakasohjaus@hyvaep.fi
+358 406570040
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00
Digitaaliset palvelut
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu) 7.1.2025 lähtien.
Chat-palvelu, Ikäihmisten palveluiden ohjaus ja neuvontaToimipisteet
Puhelinnumerot
Asiakasohjaus, pohjoinen alue
Ikääntyneen henkilön neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen selvittäminen.
Puhelin
Soittoajat
ma
09:00-11:00,
12:00-14:00
ti
09:00-11:00,
12:00-14:00
ke
09:00-11:00,
12:00-14:00
to
09:00-11:00,
12:00-14:00
pe
09:00-11:00,
12:00-14:00