Aluehallitus hyväksyi palveluverkkoesityksen, teki täydentävän kirjauksen toimipaikkojen palveluun

• 14.5.2024 klo 09.17

Etelä-Pohjanmaan aluehallitus käsitteli maanantain 13.5. kokouksessaan viranhaltijaesitystä hyvinvointialueen palveluverkon muuttamiseksi. Aluehallitus päätti hyväksyä palveluverkkouudistuksen omalta osaltaan, mutta teki siihen täydentävän kirjauksen. Kirjauksen mukaan sote-asemilla ja sote-toimipisteissä tuotettaisiin ajanvarauksellista palvelua, kun asiakasmäärä olisi riittävä. Esimerkkinä tällaisesta palvelusta toimii neuvolapalvelu.

Kirjausta esitti aluehallituksen jäsen Esko Ahonen (kesk.) ja Ahosen ollessa esteellinen samassa sanamuodossa myös aluehallituksen jäsen Jaakko Pukkinen (kok.). Useiden äänestysten jälkeen esitys päätettiin kirjata kaikkiin kolmeen palveluverkkouudistusta käsitelleeseen pykälään.

Hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen jätti asiasta niin ikään kolme kertaa eriävän mielipiteen.

– Nyt päätetty lisäkirjaus on ristiriidassa liitteenä olleen pohjaesityksen kanssa. Päätös ei ole yksiselitteinen, vaan jättää tulkinnanvaran siitä, mikä on riittävä asiakasmäärä, missä se määritellään ja mitä muita kuin neuvolapalveluja kirjauksella mahdollisesti tarkoitetaan, Järvinen toteaa.

– Palveluverkkouudistuksen tavoitteena on sekä säästää euroja kiinteistökuluista että irrottaa henkilöstöresurssia kivijalkapisteistä muun muassa uusiin palvelumuotoihin, kuten digitaalisiin palveluihin sekä kotisairaalaan. Tässä muodossa kumpaankaan tavoitteeseen ei todennäköisesti tulla pääsemään. Alun perin palveluverkkouudistuksella tavoiteltiin noin viiden miljoonan euron säästöjä, joita ei voida pitää edes erityisen merkittävinä muihin hyvinvointialueisiin nähden. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen viime vuoden alijäämä ja kuluvan vuoden osavuosikatsaus huomioiden nämä säästöt olisi kipeästi tarvittu, Järvinen jatkaa.

Osana palveluverkkoa aluehallitus käsitteli sosiaali- ja terveyskeskusten virka-ajan ulkopuolista kiirevastaanottotoimintaa. Aluehallitus päätti omalta osaltaan hyväksyä viikonloppuvastaanottojen siirtämisen vaiheittain Seinäjoelle.

Tulevana kesänä pilotoidaan mallia, jossa sosiaali- ja terveyskeskusten kiirevastaanotot ovat avoinna maanantaista perjantaihin kello 8–18 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä kello 10–18. Toisessa vaiheessa, 1.10.2024 alkaen, Seinäjoelle siirtyvät Lapuan, Ilmajoen ja Kurikan viikonloppujen kiirevastaanotot. Kolmannen vaiheen osalta aluehallitus päätti äänin 7–6 aikaistaa siirtymisen aikataulua. Tämä tarkoittaa, että 1.2.2025 alkaen viikonloppujen kiirevastaanotot siirtyisivät Seinäjoelle myös Alajärveltä, Kauhavalta ja Kauhajoelta. Alavuden osalta kiirevastaanotto siirtyy Kuusiolinnan palvelusopimuksen loppuessa vuodenvaihteessa 2025–2026.

Palveluverkkouudistuksesta päättää 27.5. kokoontuva aluevaltuusto.

Palvelua tai kokonaisuutta koskevat tiedotteet ja uutiset

Lintuinfluenssarokotetta tarjotaan Etelä-Pohjanmaalla heinäkuusta alkaen

Suun terveydenhuollon digitaaliset palvelut laajenevat