Blogikirjoitus: Chat- ja etävastaanotot tukena mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä asioissa
- Tiedote
- 30.7.2024 klo 11.58 (Muokattu: 2.8.2024 klo 12.33)
Mielenterveyden häiriöt ovat kasvavia ongelmia valtakunnallisesti, eikä Etelä-Pohjanmaa ole tässä poikkeus. Käyntimäärien nousu näkyy erityisesti perustason mielenterveyspalveluissa. Kivijalkapalveluissa vastaanotot ovat ruuhkautuneet ja terapiakäyntien välit saattavat venyä pitkiksi. Riippuvuuksissa perinteisten päihteiden (alkoholi ja tupakka) kulutus on rauhoittunut, mutta esimerkiksi nuuskan ja sähkötupakan käyttö on lisääntynyt.
”Huumausaineiden moninaisuus on kasvanut ja muuntohuumeet on ottanut valtaa myös alueellamme. Päihteiden lisäksi toiminnalliset riippuvuudet kuten peliriippuvuus on noussut esiin.” kommentoi riippuvuushoidon keskuksen ja kuntoutuksen tukiyksikön osastonhoitaja Susanna Hyövälti.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden saatavuuden parantaminen
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa otettiin askel kohti uutta toimintatapaa, kun mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat käynnistyi. Palvelu on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat on uusi suuntaus ammattilaisten asiantuntijaosaamisen hyödyntämisessä matalan kynnyksen palveluissa. Perinteisesti mielenterveyteen tai riippuvuuksiin liittyvissä asioissa ensisijaisesti otetaan yhteyttä perustason terveyspalveluihin, joista asiakkaat ohjautuvat joko psykiatrisen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Nyt asiakkaan voi olla suoraan itse yhteydessä psykiatriseen sairaanhoitajaan, jonka kanssa yhdessä arvioidaan hoidon tarve ja valitaan oikea polku tarvittavaan palveluun. Terapianavigaattori toimii hoidon tarpeen ja hoidon suunnittelun työvälineenä. Asiakkaita ohjataan terapianavigaattorin täyttämiseen ennen chat-palveluun siirtymistä.
Chat-palvelun lisäksi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaista saatavuutta alueella ja panostaa varhaiseen puuttumiseen. Etävastaanotot päätyivät näin olleen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.
”Resurssien saatavuudessa on alueellista vaihtelua. Etäpalveluiden avulla voimme tuottaa aluerajatonta palvelua ja edistää palveluiden tasa-arvoista saatavuutta sekä hoitotakuun toteutumista.” – kommentoi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden palvelualueylihoitaja Mikko Ketola
Älä jää vaikeiden asioiden kanssa yksin
Mielenterveydestä ja riippuvuuksista puhutaan paljon ja ihmisiä kannustetaan hakemaan apua varhaisessa vaiheessa. Monesti kuitenkin avun hakeminen jo itsessään vaatii asiakkaalta äärimmäistä ponnistelua. On ensiarvoisen tärkeää, että asiakas saa tilanteeseensa apua ”yhden luukun”-taktiikalla ja suunnitelman tilanteen ratkaisemiseksi jo ensimmäisellä yhteydenotolla. Tähän olemme panostaneet luomalla yhteyden kivijalka- ja etäpalveluiden välille. Tieto kulkee ammattilaiselta toiselle ja asiakkaan asia saadaan etenemään, vaikka polku vaatisikin kivijalan vastaanottoa.
Mielenterveyteen ja riippuvuuteen liittyviin asioihin liittyy usein myös häpeän tunnetta. Kirjoittaen asia voi olla helpompi nostaa esiin. Mieltä askarruttavien asioiden kanssa ei kannata jäädä yksin. Riippuvuussairauksissa on tärkeä huomioida, että myös läheiset tarvitsevat tukea. Yhteydenottoja riippuvuuksiin liittyen onkin tullut myös läheisten toimesta. Yhteydenoton aihe voi olla yleistä palveluihin ohjaamiseen liittyvää neuvontaa tai läheisen tuen tarve.
“Toivomme yhteydenottoja matalalla kynnyksellä. Ensimmäinen yhteydenotto on usein se vaikein ja oman tilanteen sanoittaminen voi tuntua vaikealta. Ammattilaiset ja käytössä olevat erilaiset työvälineet toimivat tässä tukena ja asiakas saa kertoa asioistaan juuri sen verran kuin itsestä parhaalta tuntuu.”- kannustaa chat- ja etävastaanotoilla työskentelevät ammattilaiset Reetta ja Saija
Positiivista palautetta palvelua käyttäneiltä asiakkailta
Chat- ja etävastaanotoista saatu asiakaspalaute on ollut positiivista.
”Asiakkaat ovat kokeneet yhteydenoton helpommaksi kirjoittaen. Kiitosta on saatu myös palvelukanavan nopeudesta.” -kertoo psykiatrinen sairaanhoitaja Reetta
Etävastaanottoihin asiakkailla on ollut hieman varauksellisuutta. Pikkuhiljaa rohkeutta etäasiointiin on tullut.
”Alkuun vaikutti, että asiakkaat halusivat aina valita mieluiten tutun kivijalkavastaanoton, vaikka jonotusaika sinne on pidempi. Kun asiakkaita saatiin kokeilemaan etäyhteyttä, heistä moni oli yllättynyt, miten hyvä kokemus etäyhteyden välityksellä saatiin aikaan” – kertoo Reetta
”Asiakkaan totuttua videoyhteyteen, hän on usein rennompi kuin fyysisellä vastaanotolla, koska ympäristö on tuttu kotioloissa. Etävastaanotolle tulleet asiakkaat ovat olleet erityisen kiitollisia nopeasta pääsystä vastaanotolle.” -täydentää Saija
Digipalveluiden avulla asiakkaille voidaan tarjota apua omalle kotisohvalle. Kun vältytään pitkiltä ajomatkoilta, tuo se taloudellista säästöä asiakkaalle ja ilmastonäkökulmasta syntyy myös hyötyjä. Etätyön mahdollisuus on myös työnantajalle rekrytointivaltti. Etätyön mahdollisuus tuo joustavuutta eri elämäntilanteisiin työntekijälle ja lisää näin veto- ja pitovoimaa sote-alalla.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hanke rahoittaa mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat- ja etävastaanotto kokeilua. Hanke on EU rahoitteinen. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, joka toimii jatkossa osana hyvinvointialueen palveluvalikoimaa.
Elina Nummikoski
Asiantuntija
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke