Chat-palvelun kautta saat apua nopeasti ja helposti

  • Tiedote
  • 27.3.2023 klo 14.12

Oletko jo tavannut Konstin, hyvinvointialueen oman chatbotin? Konsti tarjoaa yhdessä soteammattilaisten chatin kanssa hyvinvointialueen asukkaille uuden, ajasta ja paikasta riippumaton matalan kynnyksen yhteydenottokanavan.

Chatin tavoitteena on poistaa turhaa asiointia ja matkustamista, mikä säästää niin asiakkaan kuin ammattilaisenkin aikaa. Perinteiset yhteydenottokanavat eivät kuitenkaan häviä minnekään. Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava entisten kanavien rinnalle. Jos haluaa asioida puhelimitse tai henkilökohtaisesti, se on jatkossakin mahdollista.

HyvaEP:n sivuilla ensimmäisenä asukas kohtaa tekoälyä hyödyntävän chatbot Konstin. Konstilta vastauksen saa nopeasti, ja tieto on aina luotettavaa, ammattilaisen kouluttamaa. Konstin ura alkoi Seinäjoen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa toukokuussa 2022. Tämän vuoden alussa botin työnkuva laajeni palvelemaan koko hyvinvointialuettamme. Kevään aikana Konsti saa ihmiskollegoita, kun sote-ammattilaisista koostuva chat-tiimi aloittaa.

Konsti vastaa yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin ja tarvittaessa se voi ohjata sähköiseen ajanvaraukseen, Omaolon oirearvioon tai ammattilaischatiin. Kun ammattilainen ei ole paikalla, asiakas voi jättää tälle kiireettömän viestin ja saa näin asian vireille 24/7. Omaolossa saa toimintaohjeita myös ilta- ja yöaikaan.

Sosiaaliohjaaja Merja Paulasaari oli mukana Seinäjoen chat-projektissa ja on mukana myös hyvinvointialueen chat-palvelun kehittäjätiimissä.

”Konsti on loistava tapa yleisohjaukseen ja neuvontaan. Botti mahdollistaa neuvonnan ympäri vuorokauden ja tietoa voi tarjota monimuotoisesti tekstin lisäksi esimerkiksi kuvin ja videoin. Yhteydenottokynnyksen madaltuessa päästään tarttumaan asioihin jo varhaisemmassa vaiheessa, jolloin ne ovat usein helpommin ratkaistavissa”, Paulasaari sanoo.

Myös ammattilaischatia kokeiltiin viime vuonna Seinäjoen ikä- ja sosiaalipalveluissa. Ammattilaischatissa voi asioida nimettömästi, mutta jos haluat hoitaa henkilökohtaisempia asioita, vaati se vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

”Ammattilaischat tarjoaa meillä hyvin matalan kynnyksen tavan asioida sosiaalipalveluissa. Osalle kirjoittaminen on luontevampi tapa kommunikoida ja toisen voi olla helpompi asioida chatissä esim. kuulon aleneman vuoksi tai siksi että aihe, josta haluaa kysyä, aiheuttaa niin voimakasta häpeän tunnetta”, Paulasaari kertoo.

Chat-projektissa terveydenhuollon digiasiantuntijana toimiva sairaanhoitaja Elina Nummikoski on Paulasaaren kanssa samoilla linjoilla.

“Ammattilaischat mahdollistaa reaaliaikaisen viestinnän ammattilaisen ja asukkaan välillä. Chatissa voit äänettömästi asioida myös arkaluontoisista asioistasi.”

Chatin kautta on mahdollista lähettää ja vastaanottaa liitteitä ja kuvia tai vaihtaa chat videokeskusteluksi. Chat-palvelu on nykyaikainen tapa kommunikoida, sen käyttö helppoa ja asioiminen onnistuu kaiken ikäisiltä.

“Keski-Suomen OmaKS-kokemuksissa vuoden 2022 aikana ikäihmisten (74–85-vuotiaiden) asiointi lisääntyi kahdeksalla prosentilla”, Nummikoski kertoo.

Myös JIKissä kokeiltiin viime vuonna hoitaja- ja lääkärichatia ja siihen olivat tyytyväisiä sekä asiakkaat että ammattilaiset.

Työskentely chat-palvelussa tuo myös ammattilaisille uutta vaihtelevuutta työnkuvaan. Chatissa voi toteuttaa kevennettyä työnkuvaa silloin kun oma elämäntilanne sitä vaatii.

Yksi tärkeä periaate hyvinvointialueen digipalveluiden kehittämisessä on asiakaslähtöisyys. Asukkaiden ajatuksia chat-palvelusta on kysytty jo ennen käyttöönottoa ja nyt kun palvelu on jo käytössä, haluamme kuulla teidän kokemuksianne. Juuri sinun ajatuksesi ja mielipiteesi ovat meille tärkeitä. Vastaa kyselyyn nimettömästi tästä: https://link.webropol.com/s/chat23

Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja tapahtuu nimettömästi. Kyselyyn vastaaminen vie noin viisi (5) minuuttia. Kyselyn tuloksia hyödynnetään tulevan hyvinvointialueen digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen kehittämisessä. Kysely on avoinna 30.4.2023 asti.