Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella aloitetaan raskaana olevien hinkuyskärokotukset

• 26.8.2024 klo 10.19 (Muokattu: 26.8.2024 klo 10.21)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen neuvoloissa käynnistetään elokuun lopussa hinkuyskän tehosterokotukset raskaana oleville raskausviikoilla 16–32. Rokotus perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositukseen. Rokote annetaan normaalien neuvolakäyntien yhteydessä. Rokotteen voi ottaa tarvittaessa myös myöhemmässä raskauden vaiheessa.

THL:n uuden ohjauksen taustalla ovat Suomessa ja muualla Euroopassa lisääntyneet hinkuyskätapaukset erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä.

– Etelä-Pohjanmaalla on tämän vuoden aikana todettu 49 tapausta. Näistä lähes kolmasosa on todettu 15–19 -vuotiailla. Laboratoriovarmennetut tapaukset edustavat todennäköisesti vain pientä osaa taudin kokonaismäärästä väestössä, kertoo infektioylilääkäri Elina Kärnä.

Hinkuyskä on vaarallinen alle 1-vuotiaille ja aivan erityisesti vastasyntyneille, jotka eivät ole vielä ehtineet saada kolmen kuukauden iässä annettavaa ensimmäistä hinkuyskärokoteannosta. THL suosittelee raskaana oleville hinkuyskärokotteen tehosteannosta syntyvän lapsen suojaamiseksi. Hinkuyskän vasta-aineet siirtyvät sikiöön ja antavat vastasyntyneelle suojan hinkuyskää vastaan.

– Tavoitteena on estää vauvojen vakavia hinkuyskätapauksia meneillään olevan hinkuyskäepidemian takia. Rokote suojaa vauvaa hyvin elämän ensikuukausina, jolloin on suurin riski saada vakava hinkuyskä, Kärnä kertoo.

Rokote annetaan neuvolakäynnin yhteydessä

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella hinkuyskärokotuksen saa neuvolassa esimerkiksi osana raskausviikoille 22–24 ajoittuvaa terveystarkastusta tai muun määräaikaisen terveystarkastuksen yhteydessä. Rokotus on asiakkaalle vapaaehtoinen ja maksuton.

Rokotteena tarjotaan dtap-rokotetta, jolla on korkea suojateho imeväisikäisten hinkuyskää ja siihen liittyvää kuolleisuutta vastaan.

– Näitä rokotteita on käytetty vuosikymmeniä. Ne ovat tehokkaita vakavaa tautia vastaan ja myös turvallisia raskaana oleville, Kärnä sanoo.

Kansallisessa rokotusohjelmassa hinkuyskärokotteet annetaan lapsille neuvolassa kolmen, viiden ja 12 kuukauden iässä sekä 4-vuotiaana. Lisäksi tehosterokotusta tarjotaan kouluiässä kaikille 14–15-vuotiaille sekä nuorille aikuisille 25 vuoden iässä.

Jos on raskauden aikana saanut ikäkausitehosteena annettavan dtap-rokotuksen, ei toista rokotusta tarvita. Muutoin rokotusta suositellaan kaikille raskaana oleville 16 raskausviikosta eteenpäin riippu-matta siitä, milloin hän on saanut edellisen hinkuyskärokotteen.

Tällä hetkellä raskaudenaikainen dtap-tehosterokote hinkuyskää vastaan on käytössä lähes kaikissa EU-maissa. Suomessa uusi ohjaus rokotteiden tarjoamisesta raskaana oleville on voimassa tällä erää tammikuun 2025 loppuun asti.

Mikäli alle 3 kuukauden ikäisen lapsen lähipiirissä esiintyy hinkuyskää, THL suosittaa ylimääräisen hinkuyskärokoteannoksen antamista lapselle. Ylimääräinen annos annetaan 6-8 viikon iässä.

Hinkuyskä tarttuu pisaratartuntana

Hinkuyskän tyypillinen oire on useita viikkoja, jopa 2–3 kuukautta kestävä yskä, joka muuttuu yleensä vähitellen puuskittaiseksi. Erityisesti pienillä lapsilla yskä voi olla tikahduttavaa ja sisäänhengitys voi vaikeutua, jolloin kuuluu hinkuva ääni yskänpuuskan loppuvaiheessa. Yskänpuuskan lopussa lapsi saattaa myös oksentaa. Puuskien välillä potilas on yleensä hyväkuntoinen ja vähäoireinen.

Pienillä vauvoilla hinkuyskän oireet voivat olla epätyypillisiä ja yskä voi alkuvaiheessa puuttua kokonaan. Aluksi ainut oire saattaa olla yökkäily, oksentelu tai hengityskatkokset. Pienillä vauvoilla jo pelkkä hinkuyskäepäily on yleensä syy ottaa lapsi sairaalaseurantaan.

Hinkuyskän taudinkulkua voidaan lievittää antibioottihoidolla, jos hoito päästään aloittamaan taudin alkuvaiheessa.

Hinkuyskän voi sairastaa useita kertoja elämänsä aikana, sillä sairastettu hinkuyskä ei anna pysyvää suojaa uutta tartuntaa vastaan.

Palvelua tai kokonaisuutta koskevat tiedotteet ja uutiset

Ilotulitteiden käyttö venetsialaisissa ja huvilakauden päättäjäisissä

Digiä ja Digitukea arkeen -hybriditapahtumat