Kun sairastun – mistä apua?

• 10.7.2024 klo 10.54 (Muokattu: 10.7.2024 klo 11.10)

Asiakkaita usein askarruttaa, onko oma asia kiireetön, kiireellinen vai päivystyksellinen. Hoitoon ohjaus tapahtuu hoidon tarpeen arvioinnilla. Alueen sote-keskukset (Alavus, Järvi-Pohjanmaa, Ilmajoki, Kaksineuvoinen, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Suupohja) sekä yhteispäivystys palvelevat alueen asukkaita läpi kesän. Kesällä 2024 vastaanottoaikoja on lisätty arkipäiviin lähipalvelujen vahvistamiseksi.

Sote-keskusten palvelut

• Digitaaliset palvelut
    • OmaEP-sovelluksen kautta saat yhteyden hoitajan, lääkärin tai psykiatrisen sairaanhoitajan chat-vastaanotolle myös kesällä. Lataa OmaEP-sovellus sovelluskaupasta tai asioi osoitteessa omaep.fi
  • Hoitajan ja lääkärin vastaanotot
    • Hoitajan ja lääkärin vastaanotolla hoidetaan kiireettömiä tai pitkittyneitä vaivoja.
    • Ajanvaraus oman alueen sote-keskuksesta arkisin virka-aikana.
    • Yhteystiedot löydät seuraavasta linkistä: Lääkärin ja hoitajan vastaanotto
  • Kiirevastaanotto
    • Kiirevastaanotolla hoidetaan asiakkaita, jotka tarvitsevat hoitoa 1–3 vuorokauden sisällä äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden akuutin vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi, mutta ei kuitenkaan päivystyksellisesti.
    • Vastaanottoja pitävät hoitajat ja lääkärit
    • Kiirevastaanotot toimivat ajanvarauksella alueen sote-keskuksissa arkisin ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä. Sote-keskusten aukioloajat löydät linkistä: kiirevastaanotot
    • Hoidontarpeen arviointi tehdään ensisijaisesti puhelimitse sote-keskuksessa tai päivystysapupuhelimessa 116 117
    • Hätätapauksissa soita suoraan 112.

Päivystys

• Päivystyspotilaat hoidetaan ympärivuorokautisesti yhteispäivystyksessä (Y-talo, Koskenalantie 18, Seinäjoki) kiireellisyysjärjestyksessä.
  • Päivystyksessä hoidetaan potilaita, joiden hoitoa ei voi siirtää myöhemmäksi ilman oireiden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Lue lisää: kiireellinen hoito ja päivystys.
  • Ennen yhteispäivystykseen lähtemistä ota yhteys päivystysapupuhelimeen 116 117 hoidon tarpeen arvioimiseksi. Hätätapauksissa soita suoraan 112
  • Ulkopaikkakuntalaisten sekä ulkomaalaisten potilaiden välitöntä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan aina yhteispäivystyksessä.

Suun terveydenhuolto

Palvelua tai kokonaisuutta koskevat tiedotteet ja uutiset

HyväEP-tiedotuslehti on julkaistu

Lintuinfluenssarokotetta tarjotaan Etelä-Pohjanmaalla heinäkuusta alkaen