Tavoitteena 4–5 miljoonan euron säästöt henkilöstökuluista

• 13.8.2024 klo 17.08 (Muokattu: 13.8.2024 klo 17.10)

Etelä-Pohjanmaan aluehallitus käsitteli 13.8. järjestetyssä kokouksessaan hyvinvointialueen yhteistoimintamenettelyä. Hyvinvointialue aloittaa koko henkilöstöä koskevan YT-menettelyn 19.8.2024.

Yhteistoimintamenettely voi johtaa työnkuvien muutokseen, työpisteiden vaihtumiseen, lomautuksiin ja viimesijaisesti myös irtisanomisiin. YT-neuvottelut koskettavat koko henkilöstöä, mutta erityinen painopiste on esihenkilö- ja asiantuntijarakenteen tarkastelussa.

Aluehallitus päätti, että YT-menettelyllä tavoitellaan neljän-viiden miljoonan euron säästöjä henkilöstökuluista. Henkilötyövuosina tämä tarkoittaa noin 70 henkilötyövuoden vähentämistä. Näistä 30–40 henkilötyövuotta kohdentuu esihenkilö-, työnjohto- sekä asiantuntijatehtävien henkilöstöön. Arvio tarkentuu YT-menettelyn edetessä.

Aluehallitus päätti, että Seinäjoen keskussairaalan maksullinen asiakaspysäköinti toteutetaan kameravalvonnan avulla, ilman puomeja. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvot rekisteröityvät automaattisesti rekisteritunnuksen mukaan pysäköintialueelle ajettaessa. Pysäköinnin voi maksaa eri kanavia käyttäen, esimerkiksi sovelluksella, kortilla tai tarvittaessa käteisellä.

Arvion mukaan asiakaspysäköinnin maksullisuus tuo hyvinvointialueelle 250 000–400 000 euroa tulokertymää vuodessa. Tavoitteena on ottaa maksullinen asiakaspysäköinti käyttöön keväällä 2025.

Aluehallitus kuuli tilannekatsauksen hyvinvointialueen yhteistyöhankkeena toteuttamasta kansainvälisestä rekrytoinnista. Ensimmäinen ryhmä vietnamilaisia hoitajia on saapunut perjantaina 9.8.2024 Kauhajoelle ja Lapualle. Seuraava hoitajaryhmä saapuu 24.8.2024 Kauhavalle ja Ylistaroon.

Hoitajat sijoittuvat ikäpalveluihin ja saavat suomalaisen lähihoitajan koulutuksen yhteistyökumppani Sedu Educationin järjestämänä.

Lisäksi aluehallitus hyväksyi lähisuhdeväkivallan ehkäisyn toimintaohjelman; mielenterveys-, päihde- ja riippuvuusstrategian ja toimenpideohjelman sekä osallisuus-, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ohjelman.