Lokitiedot
Asiakastietolain mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalla on oikeus saada tietojensa käsittelyyn liittyvien oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antajalta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja, sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole oikeutta saada lokitietoja esimerkiksi, jos tiedon antaminen vaarantaisi asiakkaan terveyttä tai hoitoa tai jonkun muun oikeuksia.
Lokitiedot saa pääsääntöisesti kahden vuoden ajalta, ellei laajempaan tietojen luovuttamiseen ole erityisen painavaa syytä.
Tietoja ei saa käyttää tai luovuttaa muuhun kuin asiakastietojen käsittelyyn liittyvien oikeuksiensa selvittämistä ja toteuttamista varten. Käyttäjälokirekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä ja niitä koskee salassapito- ja vaitiolovelvollisuus sekä hyväksikäyttökielto. Mahdollisen tiedon luovutuksensaajan on huomioitava nämä velvoitteet.
Vastaukset tieto- ja selvityspyyntöihin annetaan asiakastietolain mukaisesti kahden kuukauden sisällä pyynnön vastaanottamisesta. Tietojen luovuttamisesta voidaan periä maksu, jos pyyntö kohdistuu samoihin tietoihin vuoden sisällä.
Tiedot toimitetaan ensisijaisesti OmaEP digipalvelun (avautuu uuteen välilehteen) kautta sähköisesti pdf-tiedostoina.
Lokitiedot toimitetaan pdf-tiedostoina, joissa voi olla useita, jopa tuhansia sivuja. Suosittelemme, että avaat tiedoston esimerkiksi tietokoneella.
Mikäli ehdottomasti haluat tiedot postitse paperikopioina, merkitse tieto lomakkeeseen. Myös teknisistä syistä johtuen, voimme joutua toimittamaan tiedot postitse paperikopioina pyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen.
Huomioithan, että jos pyydät toisen henkilön tietoja tai teet pyynnön hänen puolestaan, tulee asiamies- tai laillisen edustajan asema osoittaa. Osoituksena voi toimia esimerkiksi valtakirja tai vapaamuotoinen suostumus. Valtakirja tai vapaamuotoinen suostumus on liitettävä pyynnön mukaan.
Kielteinen päätös lokitietojen luovuttamisesta annetaan kirjallisesti. Päätökseen tyytymätön asianosainen voi tehdä kirjallisen hallintovalituksen hallinto-oikeuteen. Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksiannosta. Asiakkaan on mahdollista saattaa asiansa myös tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi tietosuojalain 21 §:n 1 momentin mukaisesti
Lisätietoja käyttäjälokitietopyyntöihin ja potilas- ja asiakastietojen selvityspyyntöihin liittyen antaa tietosuoja-asiantuntija Tarja Koskela, puh: 0447562820, tarja.m.koskela@hyvaep.fi.
Tieto- ja selvityspyynnön voi tehdä sähköisesti OmaEP digipalvelun (avautuu uuteen välilehteen) kautta tai tulostettavalla lomakkeella.
Paperiset lomakkeet tulee postittaa osoitteeseen: Kirjaamo, Hanneksenrinne 7 60220 Seinäjoki.
Lomakkeet
Potilas- ja asiakasrekisterin lokitietopyyntö
Asiakastietojen käyttöä ja luovutuksia valvotaan lokin avulla. Esimerkiksi siitä, kuka on lukenut tai muokannut asiakastietojasi, jää lokitietomerkintä. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalla on oikeus saada lokitiedot asiakastietojensa käsittelyyn liittyvien oikeuksiensa selvittämistä ja toteuttamista varten. Vastauksena lokitietopyyntöön saat käyttäjälokiraportin saatekirjeineen.
Potilas- ja asiakastietojen selvityspyyntö
Jos sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas katsoo, että hänen asiakastietojaan on käytetty tai luovutettu ilman riittäviä perusteita, tietoja käyttäneen tai tietoja saaneen palvelujen antajan tulee antaa asiakkaalle pyynnöstä selvitys tietojen käytön tai luovuttamisen perusteista. Pyyntö laaditaan, jos asiakas haluaa selvittää omien asiakastietojensa käytön oikeellisuutta.
Selvityspyyntöön vastataan kirjallisella selvityksellä, eikä vastaukseen sisällytetä käyttäjälokitietoja.